Om självservice


Mina sidor

Via Mina sidor kan du följa dina inskickade ärenden eller återuppta en påbörjad ansökan. Du kan följa statusen på dina ärenden, och föra en dialog med kommunen direkt i anslutning till ett ärende genom en meddelandefunktion. Behöver något i ansökan kompletteras får du ett meddelande i Mina sidor och kan öppna upp ärendet och göra de ändringar som krävs.
 

Notiser

Du kan välja att få notiser via e-post eller sms vid förändringar i ärendet. Du får en notis om att en förändring har skett och uppmanas att logga in på Mina sidor för detaljer.
 

Inloggning och signering med e-legitimation

I de flesta av våra e-tjänster används inloggning och signering med e-legitimation (BankID). När du loggar in hämtas dina personuppgifter och uppgifter om dina bolag och förifylls i e-tjänsterna.
 

Fungerar på olika enheter

Du kan använda e-tjänsterna i vilken enhet du vill, de fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som på datorn. 
 

Vart vänder jag mig om jag har frågor?

Titta först under rubriken "Frågor och svar" nedan.
Varje e-tjänst har även en informationsruta med kontaktuppgifter till den som är ansvarig för en specifik tjänst.
Om du inte hittar svaret på din fråga kontaktar du växeln för att bli kopplad, eller skickar ett e-postmeddelande till oss.

Telefonnummer (växel): 0935-140 00
E-post: vannas.kommun@vannas.se

 

Frågor och svar

Hur använder jag självservice?

Om du behöver hjälp med användning av självservice kan du använda handboken för användare:

Handbok för användare (från vår samarbetspartner Skellefteå kommun)

 

Vad är en e-tjänst?

En e-tjänst kan du använda när som helst på dygnet via dator, mobil eller surfplatta. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och ärendet skickas in till oss digitalt. När du skickar in ett ärende via våra e-tjänster kan du följa ärendet via Mina sidor.

De flesta av våra e-tjänster kräver inloggning och signering med e-legitimation. Detta är en säkerhetsåtgärd som säkrar att det endast är du som kan fylla i och signera e-tjänster i ditt namn. Att signera med e-legitimation ersätter den underskrift du vanligtvis gör på en blankett. I e-tjänster kan bilagor skickas in tillsammans med ärendet.

En blankett fyller du i för hand, vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet.
 

Kan jag fortfarande använda blanketter?

Ja, det finns möjlighet att använda blanketter fortfarande. Vissa ärenden går fortfarande endast att göra via blankett men vi möjliggör löpande för att du ska kunna göra dina ärenden digitalt.

Om du har du e-legitimation så använd gärna de e-tjänster som finns. Det finns flera skäl att använda e-tjänsterna, du får tips om hur du ska fylla i uppgifter, frågorna anpassas efter de val du gör och kvalitén blir bättre på det du lämnar in. Du sparar tid och lämnar troligtvis in ett komplett och korrekt ärende från början. Ett komplett ärende gör handläggningen enklare och effektivare och ger snabbare beslut.
 

Vad krävs för att använda e-tjänster?

Vanligtvis, men inte alltid, krävs inloggning och/eller signering med e-legitimation.
 

Hur vet jag att mitt ärende skickats iväg på rätt sätt?

När du har slutfört en e-tjänst får du ett meddelande på skärmen som bekräftar att ärendet är inskickat. Det kommer också en bekräftelse till den e-postadress eller det telefonnummer du lämnat i e-tjänsten. Du kan följa ditt ärende under Mina sidor under ”Pågående ärenden”.
 

Vilken webbläsare ska jag använda?

E-tjänsterna fungerar bäst i moderna webbläsare. Vi rekommenderar dig att använda Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari 8 eller Microsoft Edge.

Om du har problem att komma åt https://sjalvservice.vannas.se, om du exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande, bör du antingen byta webbläsare till någon av dessa, eller se över dina inställningar och internetåtkomst.


Vad är en e-legitimation?

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling du använder för att legitimera dig i andra sammanhang, exempelvis körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. Läs mer om e-legitimation på Skatteverkets hemsida.

Läs mer om e-legitimation
 

Varför måste jag ha en e-legitimation?

Vi måste vara säkra på att du är du när du skickar in ett ärende till oss. När du loggar in med e-legitimation hämtas dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du sedan loggar in på Mina sidor så kan du även följa ditt ärende under hela handläggningsprocessen.

När du signerar ett ärende med e-legitimation ersätter det den underskrift du vanligtvis gör på en blankett. E-legitimationen säkrar att det endast är du som kan signera ärenden i ditt namn.
 

Vilken e-legitimation kan jag använda?

De flesta av kommunens e-tjänster kräver att du har någon form av e-legitimation för att identifiera dig. På https://sjalvservice.vannas.se tillåts inloggning och signering med Bank-ID och Mobilt Bank-ID.


Hur skaffar jag en e-legitimation?

E-legitimation får du genom din bank. På Skatteverkets hemsida hittar du samtliga utgivare av e-legitimation.

Utgivare av e-legitimation
 

Jag har problem med att signera eller logga in e-tjänsten med e-legitimation. Vad gör jag?

Gå in på https://sjalvservice.vannas.se och se om det finns något felmeddelande på sidan.

Finns det inget felmeddelande kan du testa din e-legitimation på BankID sida: https://test.bankid.com
Om testet inte fungerar ska du vända dig till den utgivare som utfärdat elegitimationen, vanligtvis din bank. Det kan vara så att du inte har installerat en e- legitimation eller att giltighetstiden gått ut.

 

Jag har problem med att signera e-tjänsten via mobilen. Vad gör jag?

För tillfället kan eventuellt ett problem dyka upp när du signerar e-tjänsten via mobilen. Om du har problem att signera e-tjänsten via mobilen, prova att välja "signera på annan enhet" istället för "denna enhet". Minimera sedan webbsidan och öppna din Bank-ID-app och signera.

Om inte åtgärderna fungerar. Vad gör jag?

Om ingen av åtgärderna fungerar, kontakta växeln på tel. 0935-140 00 för att bli kopplad.


Hur uppfyller e-tjänsterna kraven på tillgänglighet?

De e-tjänster som utförs på kommunens sida för självservice följer WCAG 2.0.

 

Kan jag få e-tjänsterna upplästa?

Ja, de e-tjänster som utförs på kommunens sida för självservice kan du få upplästa genom att använda någon av de hjälpmedel för uppläsning som finns på marknaden.


Jag har inte fått svar på min fråga, vart vänder jag mig?

Om du har frågor eller har upptäckt problem med någon av våra e-tjänster kontakta:

Telefonnummer (växel): 0935-140 00