Ansökan om grävtillstånd i allmän mark
Den här tjänsten kräver inloggningAlla åtgärder som görs i mark som står under kommunens förvaltning har kommunen som markägare och väghållare ett ansvar att bevaka.
Det kan vara allmänna vägar, gator, torg, parker och andra platser som finns i kommunens detaljplaner.
För att få gräva i kommunens mark krävs ett grävtillstånd. Detta söker du via denna E-tjänst och ärendet skickas då till Infrastrukturavdelningen. Ärendet behandlas i samråd med den sökande.
Ansökan om grävtillstånd ska göras för varje enskilt markområde.
Rätt att lägga ledningar görs genom ett juridiskt avtal exempelvis markavtal, ledningsrätt, servitut eller nyttjanderättsavtal.
Ansökningstid
Ansökan behöver vara hos kommunen 3 veckor innan påbörjad grävning. Under semesterperioden kan handläggningstiden vara upp till 6 veckor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vid inaktualitet
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på vannas.se: Hantering av personuppgifter | Vännäs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
vannas.kommun@vannas.se
Infrastrukturavdelningen
gataochpark@vannas.se
0935-140 00 (växel)